Тема. Речення зі звертаннями, вставними словами ( словосполученнями, реченнями).

16.03.2020 11:05

 

Тема. Речення зі звертаннями, вставними словами ( словосполученнями, реченнями).

Звертання  непоширені  й поширені.  Риторичне звертання

                                       

Що ви знаєте про звертання  та  вставні  слова ?

  • Звертання – це … (слово або сполучення слів)
  • Звертання називає  …  (особу чи предмет, до якого звертається мовець)
  • Звертання має форму … (кличного відмінка)
  • Звертання може стояти… (на початку, в середині і в кінці речення)
  • Звертання не буває…  (членом речення)
  • На письмі звертання виділяється…( комою, знаком оклику)
  • Вставні слова — це слова… (що виражають ставлення мовця до

          висловлюваного)

  • Вставні слова не є …(членами речення)
  • На письмі вставні слова…( виділяються комами)

 

 

     1.Робота з текстом

Прочитайте текст, випишіть з нього власні назви та загальні, що до них відносяться, поставивши їх у кличному відмінку.

Батько Петро Антонович був юристом, любив і поважав літературу, народну творчість, історію, мову. Кожній своїй  дитині намагався дати освіту.

Мати Олена Петрівна – відома дитяча письменниця, що мала літературний псевдонім Олена Пчілка. Мабуть, її талант передався дочці Лесі: свій першій вірш вона написала у 1880 році, коли їй було всього 9 років. Крім Лесі, у родині зростали її брати і сестри. Старший брат Михайло був для неї і другом, і порадником.

Великий вплив на неї мав її дядько Михайло Петрович Драгоманов – історик, дослідник, перекладач, композитор Микола Віталійович Лисенко, Михайло Старицький – один із засновників українського театру.

 

(Батьку Петре Антоновичу, мамо Олено Петрівно, Олено Пчілко, дочко Лесю, брате Михайле, дядьку Михайле Петровичу Драгоманов, композиторе Миколо Віталійовичу Лисенко, засновнику Михайле Старицький).

 

 

2. Слово  вчителя

Риторичне звертання – це звертання, яке не має на меті буквальний контакт з особою чи явищем, до якого звертаються. Мета риторичного звертання – привернути увагу читача до тієї особи чи явища, до яких звертається автор. Мовець, адресуючи риторичне звертання самому собі, ставить за мету не спілкування з особою, до якої звертається, а виявляє свій душевний стан, думки, почуття тощо: Слово, моя ти єдиная зброє, ми не повинні загинуть обоє! (Леся Українка); Красо України, Подолля! Розкинулось мило, недбало! (Леся Українка);

 

3. Спостереження мовних явищ

Уважно читаємо завдання і робимо короткі висновки.

  • До виділеного слова спробуйте поставити питання. Чи залежить звертання від інших слів у реченні?

 

Грай, моя пісне, як вітер сей грай!

 

  • Що або кого називає виділене слово? Якою частиною мови воно виражається? У якій формі вживається?  (у формі кличного відмінка)

 

Весно! Прилинь.

Спи ж ти, малесенький.

3.Яке місце займає звертання у реченні?

 

Не шуми, вітре, серед ночі.

Вітре, не шуми серед ночі.

Серед ночі не шуми, вітре.

 

4.Із скількох слів може складатися звертання?

 

Ти занадто палка, моя пісне!

Молодієш, Києве, хоч старий літами.

 

5.Зробіть усний розбір речення. Вкажіть, чим виступає звертання в реченні.

 

Понеси мене на крилах, радосте моя.

 

Речення спонукальне, неокличне,просте, поширене, односкладне, означено-особове, повне.

4.Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу

Риторичне звертання – це звертання, яке не має на меті буквальний контакт з особою чи явищем, до якого звертаються. Мета риторичного звертання – привернути увагу читача до тієї особи чи явища, до яких звертається автор. Мовець, адресуючи риторичне звертання самому собі, ставить за мету не спілкування з особою, до якої звертається, а виявляє свій душевний стан, думки, почуття тощо: Слово, моя ти єдиная зброє, ми не повинні загинуть обоє! (Леся Українка); Красо України, Подолля! Розкинулось мило, недбало! (Леся Українка);

(Якщо перед звертанням стоять вигуки о, ой і вони виконують роль підсилювальної частки, то кома після них не ставиться. Інші вигуки відділяються від звертання комами).

 

5. Дослідження-пошук

Дослідіть, у яких звертаннях форма кличного відмінка збігається з формою називного (в останньому реченні, іменники, які стоять у множині)

То ж при тобі, мій друже давній, пройшло життя дитячеє моє…

Фантазіє, богине легкокрила,

Ти світ злотистих мрій для нас одкрила.

Мріє, не зрадь! Я так довго до тебе тужила…

Та минав ти, наш Кобзарю, чужії пороги,

орав свою вбогу ниву, рідні     перелоги.

Ви щасливі, високії зорі, все на світі вам видно звисока.

Назвіть речення, у яких вживаються поширені звертання.

Чому слово Кобзар  написано з великої літери? (вірш «На роковини Шевченка»)

Назвіть речення, у якому вжито однорідні звертання.

6. Лінгвістична хвилинка (лірична хвилинка)

Лариса Петрівна хоч і була прикута до ліжка, та мала багато друзів, з якими листувалася. Вона писала листи і отримувала їх від Івана Франка, Бориса Грінченка, Ольги Кобилянської. Перебуваючи на лікуванні, писала листи до батьків, дядька та тітки, братів та сестер.Декламування  вірша  «Шлю до тебе малий сей листочок…»

Зверніть увагу! В офіційних відносинах використовується мовний етикет.

7. Практична  робота

Ваше завдання на картці № 1. До слів у лівій колонці доберіть слова з правої, поставивши їх у кличному відмінку.

 

Дорогий                           директор                                    

Шановний                       друг

Рідний                             президент

Вельмишановний           батько

Глибокошановний          пан прем’єр  

Високоповажний             лікар

 

Яке звертання використали б ви, починаючи листа до тата, бабусі, ровесника, директора школи? Які слова краще вживати під час звертання до незнайомої людини?

Творча спадщина поетеси велика: це і вірші, і поеми, і драматичні твори, і проза. Наше завдання – зберегти все це і передати наступному поколінню.

 

10.Практична робота

У кожного з вас є картка під номером №3. Спишіть речення, поставивши звертання у відповідній формі, розставте розділові знаки. Вкажіть вид звертань за будовою.

  • То ж при тобі (мій друг давній) пройшло життя дитячеє моє…
  • (Фантазія) (богиня легкокрила), Ти світ злотистих мрій для нас одкрила.
  • (Мрія) не зрадь! Я так довго до тебе тужила…
  • Та минав ти (наш Кобзар) чужії пороги орав свою вбогу ниву рідні перелоги.
  • Ви щасливім(високії зорі)все на світі вам видно звисока.

 

11.Творче завдання

 Ввести дані слова у речення ( видно, на щастя, здається, правда).
1- ше – щоб вони були членами речення.
2- ге – вставними словами.
 

12.Самостійна робота.

Пропоную вам переробити   речення на речення із звертаннями, які записані на картці №5.  записати, пояснити розділові знаки.

  • Хай славляться поети на Землі!
  • Житиме Леся у душах і думах наших.
  • Друзі не забудуть життєвий подвиг Лесі Українки.
  • Майбутні покоління повинні берегти спадщину великої поетеси.

 

Знайдіть четверте зайве серед поданих речень.

Доведіть, що ці речення є односкладними. Визначте їх вид.

      Гадаю, нам всім варто долучитися до цих закликів, щоб пам'ять про Лесю Українку ніколи не згасала.