Булінг педагогів: поради для нівелювання проблеми
Акценти для вчителя
- Усвідомлення проблеми булінгу
- Відчуття гідності – своєї та учнів
- Конструктивне спілкування з учнями та батьками
- Дотримання кодексу правил поведінки
«Призвідником» булінгу педагога здебільшого є ті самі діти, які цькують своїх однокласників. Вони вже мають досвід насилля чи глузування над іншими. У них сформоване уявлення про те, що так можна досягти найвищого ступеня в ієрархії класу. Коли булери ігнорують правила дорослого життя та обирають жертвою педагога, то в такий спосіб посідають ще вищий ступінь у дитячій ієрархії.
Найпоширенішими є такі причини насилля учнів щодо вчителя:
- він надмірно терплячий;
- запізніло реагує на знущання із себе;
- недостатньо усвідомлює проблему;
- не хоче або не вміє налагодити зворотний зв’язок з учнями;
- незадоволений роботою і життям, песиміст;
- зазнає професійного вигорання;
- «ведеться» на провокації булерів;
- нетактовно поводиться;
- дає привід для глузувань через свій зовнішній вигляд;
- дозволяє собі у взаєминах з учнями панібратство;
- байдужий до деструктивних угруповань у класах.
Учні, які намагаються продемонструвати свою вищість, у будь-який спосіб підкорити слабших, спровокувати дорослих, часто уникають покарань. Як наслідок – булінг педагогів стає чинником, що, з одного боку, погіршує академічну успішність учнів і руйнує їхнє психічне здоров’я, а з іншого – унеможливлює професійну самореалізацію та психологічне благополуччя педагогів. Найголовніша проблема вчителів – жертв булінгу – їхнє відчуття безпорадності та замовчування обставин, що склалися. Насправді педагоги не беззахисні в цій ситуації, якщо визнають проблему цькування над ними й діятимуть.