Булінг педагогів: поради для нівелювання проблеми

Акценти для вчителя

  • Усвідомлення проблеми булінгу
  • Відчуття гідності – своєї та учнів
  • Конструктивне спілкування з учнями та батьками
  • Дотримання кодексу правил поведінки

«Призвідником» булінгу педагога здебільшого є ті самі діти, які цькують своїх однокласників. Вони вже мають досвід насилля чи глузування над іншими. У них сформоване уявлення про те, що так можна досягти найвищого ступеня в ієрархії класу. Коли булери ігнорують правила дорослого життя та обирають жертвою педагога, то в такий спосіб посідають ще вищий ступінь у дитячій ієрархії.
Найпоширенішими є такі причини насилля учнів щодо вчителя:

  • він надмірно терплячий;
  • запізніло реагує на знущання із себе;
  • недостатньо усвідомлює проблему;
  • не хоче або не вміє налагодити зворотний зв’язок з учнями;
  • незадоволений роботою і життям, песиміст;
  • зазнає професійного вигорання;
  • «ведеться» на провокації булерів;
  • нетактовно поводиться;
  • дає привід для глузувань через свій зовнішній вигляд;
  • дозволяє собі у взаєминах з учнями панібратство;
  • байдужий до деструктивних угруповань у класах.

Учні, які намагаються продемонструвати свою вищість, у будь-який спосіб підкорити слабших, спровокувати дорослих, часто уникають покарань. Як наслідок – булінг педагогів стає чинником, що, з одного боку, погіршує академічну успішність учнів і руйнує їхнє психічне здоров’я, а з іншого – унеможливлює професійну самореалізацію та психологічне благополуччя педагогів. Найголовніша проблема вчителів – жертв булінгу – їхнє відчуття безпорадності та замовчування обставин, що склалися. Насправді педагоги не беззахисні в цій ситуації, якщо визнають проблему цькування над ними й діятимуть.